Minder milieuschade, minder auto’s en vaak 15 tot 20% meer gebruik van fiets en openbaar vervoer door de gebruikers; elektrische deelauto’s kunnen de energietransitie aanzienlijk versnellen. Het aantal deelauto’s in Nederland blijft de afgelopen jaren toenemen blijkt uit recente cijfers van kennisplatform CROW-KpVV. Het hebben van een groot aantal deelauto’s is een begin, belangrijker is dat deze ook veel gebruikt worden. Dat wordt ook benadrukt door de partijen die gisteren de nieuwe Green Deal Autodelen hebben getekend. Maar het starten van een nieuw initiatief blijft volgens ervaringsdeskundigen lastig. Om nieuwe initiatieven voor elektrische deelauto’s op weg te helpen en te laten profiteren van eerder geleerde lessen, heeft Enpuls een Kennisgids & Actieplanner opgesteld. Deze tools bevatten de belangrijkste succesfactoren, praktische tips en nieuwe kansen. Zo wordt de kans vergroot dat nieuwe initiatieven beter renderen en dat de grote doorbraak van elektrische deelauto’s versneld wordt.
Een mix van mensen met ervaring en partners die kunnen zorgen voor veel mond-tot-mond reclame is essentieel om je project van de grond te krijgen. In de dorpen en wijken waar projecten voor elektrische deelauto’s goed op gang komen, ontstaat meer sociale binding. Een randvoorwaarde blijkt wel dat er lokale trekkers moeten zijn die samen een solide netwerk vormen. Die netwerken worden steeds sterker door ‘het delen zelf’, door de ritjes met chauffeurs en door bewoners, lokale bedrijven en de gemeente samen te laten werken.
Een van de belangrijkste succesfactoren voor starters is het vinden van een goede combinatie tussen voldoende vaste klanten en losse gebruikers. Een goede richtlijn is dat de kosten voor 60 tot 70% gedekt moeten zijn met vaste klanten. Zakelijke gebruikers als bedrijven en de gemeente kunnen de auto’s bijvoorbeeld tijdens kantooruren gebruiken en daarbuiten beschikbaar stellen aan omwonenden. Maar ook klanten voor (zorg)ritjes met een chauffeur kunnen een vaste groep gebruikers zijn.
Pioniers geven aan dat het krijgen van laadpalen nu geen bottleneck is. De doorlooptijden van de aanvragen zijn echter wel een issue: het duurt in sommige gemeenten tot een half jaar voor de aanvraag rond is. Er is daarnaast een groeiende vraag naar snelladers; als auto’s sneller geladen kunnen worden, kan de auto meer gebruikt worden. Steeds meer deelnemers van projecten hebben de wens om lokaal opgewekte energie van energiecoöperaties te koppelen aan de laadpalen. Zodat ze hun ‘eigen’ groene energie uit hun eigen laadpalen kunnen halen.
Enpuls heeft een Kennisgids en Actieplanner opgesteld om huidige én toekomstige projecten voor elektrische deelauto’s een impuls te geven. De Kennisgids geeft startende initiatieven en andere betrokkenen meer inzicht in de ontwikkelingen, kansen en valkuilen. De Actieplanner is een praktische toolkit bedoeld om te helpen bij het starten of versnellen van een project. Alle inzichten worden gedeeld met iedereen die direct of indirect bij deze projecten betrokken is. Deze hulpmiddelen zijn vanaf vandaag voor iedereen beschikbaar via www.enpuls.nl/autodelen.