Terug naar overzicht

Nieuwe bouwmethode Enexis zorgt voor grote versnelling in bouwtijd van transportverdeelstations voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet: van 10 naar 120 stations per jaar

13 jan. 2025

Enexis Netbeheer werkt in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg hard aan de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding van het elektriciteitsnet. De regionale netbeheerder heeft samen met verschillende partners een aanpak ontwikkeld om met een enorme snelheidswinst nieuwe transportverdeelstations te kunnen bouwen. De komende 8 jaar gaat Enexis in al deze provincies samen op deze wijze in totaal 800 nieuwe, grote stroomverdeelstations voor middenspanning bouwen. Tot voor kort waren dit zo’n 10 verdeelstations per jaar. Enexis wil er nu 100 tot 120 per jaar gaan bouwen. De bouwtijd van een transportverdeelstation kan met de nieuwe bouwmethode tot wel 12 maanden worden ingekort.

Het stroomnet zit op piekmomenten overvol, er is netcongestie waardoor bedrijven op lange wachtlijsten staan om stroom te kunnen krijgen of terug te kunnen leveren. Ook steeds meer huishoudens krijgen te maken met langere wachttijden voor een verzwaring om hun woning te verduurzamen met zonnepanelen, een laadpunt voor EV aan te leggen of een hybride warmtepomp te plaatsen. Het stroomnet moet in rap tempo worden verzwaard en uitgebreid om aan de enorme vraag te kunnen voldoen en toekomstbestendig te maken.

Vroeger werd elk transportverdeelstation voor middenspanning individueel ontworpen en geëngineerd. Dat maakte het mogelijk om het zo goed mogelijk in te passen in de omgeving en om rekening te houden met specifieke eisen van de vergunningverlener. Vervolgens werd het station dan op locatie gerealiseerd, waarbij eerst het gebouw werd gebouwd en vervolgens de schakelinstallatie(s) in het gebouw opgebouwd werden. In de tijd dat Enexis elk jaar zo'n 10 van deze stations realiseerde was dit een prima aanpak. Maar deze aanpak is ongeschikt voor de enorme opschaling die noodzakelijk is om te zorgen voor voldoende transportcapaciteit - zodat de wachtlijsten korter worden en verdwijnen in plaats van dat ze blijven aangroeien. Daarom wil Enexis groeien van het jaarlijks bouwen van 10 nieuwe transportverdeelstations naar maar liefst 120 nieuwe stations. Dit vergt natuurlijk een radicaal andere aanpak.

Daarom heeft Enexis met een aantal belangrijke partners de afgelopen tijd gewerkt aan een volledig nieuw, gestandaardiseerd, modulair TV(R)S station - waarbij de R -van regeltrafo- tussen haakjes staat omdat 20/10 kV transformatoren in zo’n station niet altijd nodig zijn. In plaats van elk transportverdeelstation apart te engineeren, is er nu één standaard ontwikkeld. Daarbij wordt het stationsgebouw opgebouwd uit prefab betonnen elementen, die op locatie in elkaar worden gezet. De schakelinstallatie wordt volledig opgebouwd bij de leverancier, vervolgens op transport gesteld en met een kraan in het gebouw gehesen voordat het dak op het gebouw wordt gemonteerd.

Met deze volledig nieuwe aanpak hoeft er niet meer te worden geëngineerd, wat heel veel werk en doorlooptijd scheelt, en wordt de bouwtijd verkort van 1 tot soms 1,5 jaar naar een maand of 4. Bijkomend voordeel is dat deze standaardaanpak het mogelijk maakt om een veel groter deel van het werk uit te besteden; dat past bij de strategie van Enexis om de groei van de productie voor een flink deel te realiseren door meer werk uit te besteden aan onze aannemerijpartners. De afdeling Ruimte & Recht van Enexis kan op basis van de standaard benodigde ruimte voor de bouw tijdig de vergunningverlening en grondaankoop in gang te zetten. Ook daar kunnen we dus versnellen in samenwerking met gemeenten.

Primeur nieuwe werkwijze in Groningen

De Proof of Concept, de eerste keer dat we deze vernieuwende, versnelde aanpak gebruiken voor de bouw van een transportverdeelstation, is op dit moment in Nieuwe Pekela (Groningen). Hoofdaannemer is Alfen. Alfen bouwt en levert ook de prefab gebouwen voor het station. De schakelinstallatie is opgebouwd en geleverd door Siemens, Westo ontwikkelt de prefab betonsystemen en de transformatoren worden geleverd door Eltas.

Met de ingebruikname van dit transportverdeelstation met twee regeltransformatoren in Nieuwe-Pekela komt netcapaciteit beschikbaar in de omgeving om klanten die op de wachtlijst staan aan te kunnen sluiten. Daarnaast geeft het station een flinke impuls aan de stabiliteit en uiteraard de toekomstbestendigheid van het stroomnet in die regio.