Maandelijks geven wij u een update over de transportcapaciteit van het elektriciteitsnet (hoog- en middenspanningsnet) in ons verzorgingsgebied.
In deze update:
Deze maand hebben we geen nieuwe knelpunten in ons elektriciteitsnet te melden.
Dit voorjaar publiceerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nieuwe regels voor congestiemanagement. Netbeheerders zijn voortaan verplicht om in congestiegebieden te onderzoeken hoeveel extra capaciteit er kan worden vrijgemaakt wanneer de netbeheerders in de congestiemanagementonderzoeken de technische grens (150% van de aanwezige transportcapaciteit) en financiële grens oprekken.
De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om de nieuwe regelgeving toe te passen op onze bestaande en nieuwe congestieonderzoeken voor teruglevering. Dit heeft geleid tot 6 nieuwe congestiemanagementonderzoeken en 16 herziene onderzoeken. Over een halfjaar volgen de herziene onderzoeken naar congestiemanagement voor afname.
Hieronder ziet u de elektriciteitsstations waarvoor we het congestieonderzoek voor teruglevering hebben afgerond:
Station | Type onderzoek |
---|---|
Bargermeer | Nieuw onderzoek |
Winsum Ranum | Nieuw onderzoek |
Tilburg-Zuid | Nieuw onderzoek |
Raalte | Nieuw onderzoek |
Enschede Wesselerbrink | Nieuw onderzoek |
Maasbracht | Nieuw onderzoek |
Eerde | Herziening |
Aarle-Rixtel | Herziening |
Etten-Leur | Herziening |
Roosendaal | Herziening |
Uden | Herziening |
Hoogeveen | Herziening |
Gasselte Kraanlanden | Herziening |
Helmond-Zuid | Herziening |
Stadskanaal | Herziening |
Haps | Herziening |
Hapert | Herziening |
Kelpen | Herziening |
Maarheeze | Herziening |
Veenoord | Herziening |
Weiwerd | Herziening |
Uit bovenstaande onderzoeken blijkt dat we op onze stations in Tilburg Zuid (8,6 MW) en Enschede Wesselerbrink (7,8 MW) extra netcapaciteit kunnen aanbieden aan opwekklanten op de wachtlijst.
De capaciteit in Enschede in inmiddels al aangeboden aan klanten op de wachtlijst. Dat proces voor Tilburg-Zuid start vandaag. Voor deze capaciteit geldt dat we die alleen onder voorwaarden aanbieden, zodat deze extra opwek tijdens drukke momenten op het elektriciteitsnet niet verder bijdraagt aan de piek. De klanten die hiervoor in aanmerking komen, krijgen berichten van Enexis met daarin de details.
Voor de andere stations geldt dat we de extra vrijgekomen capaciteit gebruiken om de groei van het aantal zonne-installaties van huishoudens te faciliteren, en dat er dus helaas geen extra ruimte vrijkomt voor grote opwekkers op de wachtlijst.
Behalve wij heeft ook TenneT meerdere congestiemanagementonderzoeken opgeleverd. Samen met TenneT berekenen we wat de impact van de TenneT-onderzoeken is voor onze klanten. Zodra daar meer duidelijkheid over is, zullen we daarover communiceren aan de klanten die dit raakt en zullen we het nieuws meenemen in de maandelijkse update.
Lees meer op de website van TenneT
Op 1 oktober hebben een grote, nieuwe campagne gelanceerd voor onze grootzakelijke klanten. De campagne heet ‘Mijn stroomnet is jouw stroomnet’.
84 procent van de GZ-klanten die binnen 1 à 2 jaar een verzwaarde of nieuwe elektriciteitsaansluiting nodig heeft, verwacht geen problemen met hun aanvraag. Dat is niet in lijn met de werkelijkheid. Met een vernieuwend verhaal en een nieuwe campagne willen we onze zakelijke klanten bewustmaken van de situatie en ze anders naar het stroomnet laten kijken.
Wilt u bijdragen aan het oplossen van het tekort aan transportcapaciteit en heeft u flexibel vermogen wat u kunt inzetten? Geef dan uw interesse aan ons door.